Abrir artículo en el Browser. | ||
Agosto 7 de 2007 Pymes: El Imperativo Tecnológico "Lo más grave del atraso tecnológico de las pymes, es que estas empresas compran lo que les venden y no lo que realmente necesitan." | ||
John Ferreira, Gerente de Small and Medium Business de IBM Colombia. | ||
Cuesta trabajo creer que en pleno año 2007, apenas el 2% de las pymes colombianas invierten en tecnología. Este bajo porcentaje es la muestra del rezago tecnológico de un segmento que representa el 96% del universo empresarial del país, el cual genera el 63% del empleo nacional. Lo más irónico es que el 70% de la inversión en tecnologías de la información la hace el 4% que corresponde a las grandes empresas. Ese desfase de las pyme se debe, según un estudio en países en vías de desarrollo de International Trade Centre UNCTAD/WTO, a la falta de conciencia sobre cómo las TICs pueden ayudar a mejorar el desempeño de sus pequeños negocios. A esta explicación se suma algo más complejo aún. La falta de recursos para invertir en hardware y software, la ausencia de facilidades de capacitación o altos costos de entrenamiento del personal de la empresa y la falta de acceso a servicios técnicos fuera de la empresa, complican el panorama de las Pymes para entrar en la onda tecnológica. Así lo explica Juan Bautista Franco, especialista en Gerencia Estratégica Competitiva del Sena. "Para algunos gerentes es considerado un gasto, en otros casos se evalúa como grandes inversiones para las cuales no se cuenta con los recursos disponibles inmediatamente, o no se cuenta con los estímulos del sector financiero o de otras entidades que los motiven a adquirir prestamos en condiciones favorables para tal fin". | ||
Mario Linares, gerente de CommScope. | ||
Pero ¿qué más hay detrás de ese rezago? ¿Realmente el costo es una limitante? O ¿acaso las pymes tienen miedo de invertir en tecnología por que no encuentran soluciones a su medida? Varios aspectos deben tenerse en cuenta en este análisis. Primero que todo, los fabricantes de tecnología han aprovechado por años un mercado dirigido a las grandes empresas, donde el tema económico no es tan preocupante. En este segmento de grandes empresas, los desarrollos tecnológicos son más complejos y están hechos a la medida de una empresa llena de procesos y gran número de empleados. Ahora que el mercado de grandes empresas está saturado, las pymes se convirtieron en un segmento de gran interés para venderles soluciones tecnológicas. "En la actualidad se ha descubierto un gran potencial debido a la necesidad de las pymes de actualizarse para ser competitivas, esto ha hecho que muchos fabricantes estén tratando de adaptar sus portafolios para cubrir este segmento", señala Víctor Acevedo, canal distribuidor de D-Link Latinoamérica. | ||
Víctor Acevedo Reseller Sales Account de D-Link Latinoamérica para Colombia. | ||
La dificultad entonces no está solo el costo de la inversión, sino en que muchas de esas soluciones fueron hechas para las necesidades de las grandes y fueron reacomodadas para las pymes. Al respecto, Edgar Rodríguez, ejecutivo de Soluciones Bolívar S.A, agrega que "ésta ha sido la estrategia de algunas compañías de tecnología de la información que han adaptado los sistemas que apoyan los procesos de negocio a necesidades de las pyme, eliminando, modificando o restringiendo funcionalidades, y trayendo como consecuencia, en la mayoría de los casos, disminución de la productividad, procesos más complejos, inversiones altas en tecnología, entre otras". Es evidente entonces que ciertos fabricantes acondicionaron sus soluciones a tipos de empresas de un menor tamaño entregando sólo la funcionalidad a la medida de cierto grupo de empresas. Pero es difícil asegurar que los productos reacondicionados están pensados para atender y responder a las necesidades reales de la pymes. "Lo que sí está sucediendo de forma generalizada es que la calificación de una pyme en Estados Unidos o Europa, corresponde a medianas y grandes empresas en Latinoamérica. En consecuencia, las verdaderas pymes locales siguen viendo lejano el poder llegar a adquirir este tipo de soluciones", complementa Diego Gómez, Gerente General de Pulxar. Soluciones Para un Mundo Real La mayor queja de los compradores de tecnología para pymes es que sus proveedores no realizan un proceso de diagnóstico y acompañamiento en la puesta en marcha de la solución que involucra la cultura organizacional (las personas), los procesos de negocio existentes y el conocimiento tácito que reside en los empleados, aunque sean muy pocos. Esta situación, explican los mismos compradores, se debe a que la tecnología que se ofrece no siempre satisface las necesidades de estas pequeñas o medianas empresas. Mientras las pymes requieren soluciones con un precio razonable; que su puesta en marcha y operación sean sencillas; que tenga un costo de mantenimiento adecuado y, por sobre todo, tenga una vida útil prolongada ya que estas empresas no están en condiciones de realizar inversiones todos los años. | ||
Santiago Aguirre, Gerente General de Cisco Colombia-Ecuador. | ||
Sin embargo, Carlos Andrés Velásquez, gerente nacional Cuentas Mayores de Ricoh, aduce al respecto que "una solución especialmente hecha para una pyme debe tener un claro beneficio en términos de mejoramiento de procesos críticos de negocios y/o en ahorros. Las pymes no deben comprar tecnología por comprarla o por tener lo último del mercado (algunas empresas grandes se pueden/deben dar este lujo), las Pymes deben comprar tecnología como parte de su estrategia para ser mas competitivas". Entonces ¿Qué necesitan estas pequeñas y medianas empresas? "Todo depende del tipo de negocio, proyección, presupuesto de inversión y liderazgo", asegura José Uriel Fandiño, gerente de Canales de Avaya. Según este ejecutivo las Pymes deben optar por soluciones empresariales de movilidad, soluciones de empresa virtual y atención a fin de aumentar sus niveles de competitividad y así lograr disminuir costos mientras se mantiene el control de la empresa desde cualquier sitio de Colombia o del mundo. Por su parte, Rafael Chávez, director Grupo de Sistemas Avanzados Dell Latinoamérica, considera que estas empresas requieren soluciones de telecomunicaciones e Internet, almacenamiento eficiente de información, consolidación de información y bases de datos, seguridad y correo electrónico. Complementando estas opiniones, la principal necesidad de una pyme, según Acevedo de DLink, es una infraestructura de red que sea apta para implementar y soportar de manera eficiente todos los servicios que son productos de la convergencia sobre redes IP, tendencia actual que integra servicios de voz, video y datos sobre una misma base. "Desafortunadamente, estas compañías se enfocan hoy en día en cubrir sus necesidades inmediatas en materia de disponibilidad de computadoras y soluciones de impresión, pero no ven prioritaria la inversión en soluciones a futuro como lo puede ser la seguridad en el almacenamiento de la información, sistemas de telefonía sobre Internet que abaratan notablemente sus costos y mucho menos, el cableado estructurado", concluye Mario Linares, gerente de de CommScope. Por último, John Ferreira, Gerente de Small and Medium Business de IBM, explica que "la pequeña y mediana empresa debe canalizar sus esfuerzos hacia los retos de TI más importantes para permanecer innovadores: Seguridad a lo largo de la empresa, Integración de procesos y Continuidad/recuperación de los negocios". Pero más allá de ciertas tecnologías lo que estas empresas realmente necesitan es estructurar y mejorar los procesos de negocio apoyados con herramientas flexibles, ágiles y de fácil uso. "Pasar de una gestión de negocio artesanal a una gestión de negocio estructurada con la mejoras practicas del mercado que le permita competir en escenarios donde las Pymes están expuestas en un libre mercado, donde se compite en mundo de negocios totalmente abierto y para el cual ya no existe el termino sobrevivir", complementa Edgar Rodríguez, de Soluciones Bolívar. El asunto es que mientras que las pymes tengan presupuestos más pequeños y menores recursos, las pymes buscaran soluciones que sean muy sencillas de instalar o implementar, así como de mantener, porque no existen recursos humanos focalizados en tecnología, además deben ser soluciones que sean rápidas para adquirir o crecer en el momento que la empresa lo requiera. | ||
| ||
Derechos Reservados, 2007 Prohibida la reproducción total o parcial en cualquier forma de medio sin autorización expresa de Operadora Latina Venezuela, S.A. | ||
INFORMACIÓN ADICIONAL NMSU Library--Border & Latin American Information |
lunes, agosto 13, 2007
IT Manager Agosto 7 2007-Pymes: El Imperativo Tecnológico
La nueva frontera de negocios. Video por Internet.
INTERNET/US VIDEO MARKET Free Newsletter |
AUGUST 13, 2007 Online Video: Seeing the Whole Picture Video images are flooding across the Internet. |
No longer an unknown quantity or merely a sidekick to television, the online video medium is fast becoming a formidable viewing factor. eMarketer projects that the number of online video viewers in the US alone will rise from 114 million in 2006 to 183 million in 2011. |
|
"Some of the major players in the industry are fearful that the widespread availability of video content on the Internet will threaten traditional TV and film distribution models," says Paul Verna, eMarketer Senior Analyst and author of the new report, Online Video: Making Content Pay. "Conversely, others see the potential to increase revenues through a variety of new business models, including ad-supported streaming, pay-to-own downloads, subscription services and online rentals." Currently, eMarketer estimates that news is the leading type of video content viewed online, with a nearly 14% share of the total. Movie and TV trailers are a close second, at 12%, followed by music videos, at about 11%. |
|
The lowest-ranked categories on this list are either niche genres, such as cartoons and business/financial reports, or content of longer duration, where picture quality is a consideration, such as full-length movies and TV shows. "Many online video revenue models are emerging, but the growth of an ad-revenue model for online video will be critical to the health of the industry," Mr. Verna says. By 2011, 165 million US Internet users will have seen online video advertisements, according to eMarketer projections. That number will total 90% of the online video viewership in the US. Comparatively, in 2006, 88 million people — or 77% of US online video viewers — experienced Internet video ads. |
|
"There is currently a debate among advertisers, Web publishers and consumers over the length of online video ads," Mr. Verna says. "But so far no consensus has emerged on an online equivalent to the 30-second standard that has prevailed on TV for decades." If the relationship between online video content and online video advertising is key to the growth of the Internet video industry, the interconnectedness between TV and the Internet will also play a leading role in how the market for online video evolves. "Rather than a wholesale shift in viewership from TV to the new media channels, both mediums will actually grow in the next several years," Mr. Verna says. "Internet video will entrench itself in the content mainstream, right alongside TV, although not in such pervasive numbers." According to eMarketer projections, by 2011 there will be 200 million broadband Internet users. Of them, 91% — or 183 million — will watch online videos. |
|
"Eventually, a number of devices will converge in some form of the long-promised 'digital home,'" Mr. Verna says. "But even in the foreseeable future, consumers will use currently available technologies to enjoy all manner of video content, from Hollywood blockbusters to homespun videos." To get the whole picture, please read the new eMarketer report, Online Video: Making Content Pay, today. |
©2007 eMarketer Inc. All rights reserved |
domingo, agosto 12, 2007
"Photobucket" Manejador de imágenes en ASP
Abrir artículo en el Browser. |
Published: March 21, 2007, 4:23 PM PDT Is Photobucket the next Internet darling? By Greg Sandoval Staff Writer, CNET News.com It's one of the biggest content-sharing sites, but critics say it owes too much of its success to MySpace. |
Executives at the photo-sharing site Photobucket are fond of saying their company has one of the most visited Web sites that nobody has ever heard of. |
Photobucket's 17 million U.S. monthly visitors make it the 34th most-visited site on the Web, according to ComScore Networks. Among the top social-networking or content-sharing destinations, Photobucket's traffic only trails MySpace and YouTube and is slightly ahead of Facebook, according to ComScore figures. And the number of people storing images on Photobucket far exceeds that of higher-profile rival, Flickr. Yet Photobucket, which developed technology that allows users to post photos on blogs, Web sites and MySpace pages, is the only site among that group, other than Facebook, that hasn't been acquired. Critics say there's a good reason for that: despite the site's large audience, they aren't convinced the 4-year-old Photobucket is either a trendsetter or a potential cash cow worth coughing up big dollars to purchase. Moreover, they worry that Photobucket depends too much on MySpace. "What Photobucket doesn't have that YouTube did was a $70 billion TV advertising market behind it," said James McQuivey, a Forrester Research analyst. "Advertisers understand video. YouTube could be the cable company of the future. Photo sharing is relatively new and didn't even exist until the Internet." That's not to say Photobucket's founders are eager to sell. CEO Alex Welch said his company has a long-range plan and isn't banking on a buyout. "My philosophy is to build a standalone business," Welch said. But "if you are always looking at the best interest of the company, you're going to have strategic options. We've really got our focus on growth right now." Nonetheless, Welch and other Photobucket execs are irked by critics who say they rely too much on MySpace. To understand why, you have to look at the company's roots. Founded four years ago by engineers Welch and Darren Crystal, Photobucket was a response to online photo sites that discouraged people from sharing pictures online. The duo came up with a feature that allowed people to embed pictures on Web sites and share across the Internet, and it caught on with people who were eager to personalize their MySpace pages. YouTube, the Web's top video-sharing site, would later appeal to that crowd for the same reason. Unlike some competitors, Photobucket hasn't been plagued by issues of sexually explicit or copyrighted content appearing on the site. The company employs two centers in Colorado and Iowa where 60 people screen video and photos. The company removes content that doesn't fit those parameters, and abusive users are banned. But the danger for a company like Photobucket isn't in porn or copyright lawsuits: It's the possibility of MySpace taking a hard line against outside content by blocking it. Rumors circulated last summer that News Corp. was considering such a plan to block outside content. One MySpace executive said then, "Sure, we've thought about it, but one consideration is how users would respond if we forced them to use in-house services." The New York Times reported on Monday that MySpace has been cracking down on what kind of software tools users can embed on the site. The Times quoted an executive from MySpace's parent company saying: "YouTube wouldn't exist if it wasn't for MySpace." A MySpace spokeswoman declined to comment for this story.
An olive branch Peter Pham, Photobucket's vice president of business development, maintains that MySpace, Photobucket and YouTube help each other. "The MySpace ecosystem is like Standard Oil and Ford motor," Pham said. "Both clearly benefited from each other. Since Photobucket gives users additional ways to express themselves, sites like MySpace benefit from the additional page views." While many in the industry credit Photobucket with successfully piggybacking on MySpace's traffic, an accomplishment many companies are trying to duplicate, they question whether offering an electronic filing cabinet for photos is a long-term business. "The question is how engaged a visitor is with a photo-sharing site," Sterling said. "The speculation is that people spend less time on a photo site than they do with a site that they check multiple times a day, such as MySpace or Facebook." Pham and Welch shrug when confronted by skepticism about their business model. "You have to remember what Google got for its $1.65 billion," said Welch at the Media Summit conference in New York last month. "They bought YouTube for the eyeballs. And we have a lot of those as well." Not only that, but Photobucket also offers video. The company is seeing between 40,000 and 45,000 video uploads daily, mostly from people uninterested in sharing their video creations with YouTube and the entire Internet. While YouTube sees more than twice that number of video submissions, Photobucket's numbers are just behind MySpace's. Photobucket, which recently topped 38 million registered users, is also trying to keep people on the site longer, a metric that advertisers like to see. As part of a partnership with software-maker Adobe, Photobucket is expected to launch a Web-based editing toolthat will allow users to blend video, photos and music. The music comes from Pump Audio, which licenses independent music and announced an agreement with Photobucket earlier this month. Photobucket's Welch also said his company has already had a few profitable quarters, and he expects it to stay that way by the third quarter of this year. Maybe then someone will pay attention. |
|